tiistai 7. toukokuuta 2013

 
 

 
 
 
Äitienpäivän haavoittuva ilo
 
Ihmettelen usein, miksi tämä päivä
on minulle
kirpeän ilon päivä
 
Juoksumetreittäin ajatuksia naulattu
laudoitettujen seinien sisään,
jokaisessa iskussa olen kuullut sanan äiti.
 
Äiti,äiti, äiti
äiti, äiti, äiti, äiti.
Sukat ovat kuluneet puhki.
Pyörän takajarru ei toimi. Saanko tulla kauppaan: meille pitää ostaa retkieväät,
sipsit, karkit?
Mihin laitoit lippalakit?
Minun lenkkarit ovat liian pienet.
Miksi meillä ei saa pelata, miksi ei rauhassa lukea...
 
Hiljaisena siirtyvät sukset odottamaan uutta talvea,
minä lohdutan niitä: puhun ajan nopeasta virrasta ja havahdun.
 
Kuka kutsuu minua vuosien kuluttua,
herättää aamulla kömpimällä viereeni,
kuka etsii kanssani kevään ensimmäisiä leskenlehtiä,
löytää puronvarren näsiän hiljaiset kukat?
 
Kun vasaraa ei tarvita,
ei parittomien sukkien joukossa säteile enää päivien rikkaus.
Suolan määrä vähenee kun lasten retket koulutiellä on kaikki tehty.
 
Tässä päivässä tunnen kirvelevän onnen, sillä ymmärrän:
Pienin lapseni on pian liian suuri,
seiniin painetut muistot haalistuneet.
Ovensuussa onnittelulaulua laulava joukko hajaantuu.
Ja sukset, miten niitä satuttaakaan tieto, että ne ovat käyneet liian
pieniksi, näin pian.
 
- Päivi Myllynen-


4 kommenttia:

  1. kirpaisi syvältä tämä runo. niin totta. ihana.
    -Paula

    VastaaPoista
  2. Täyttä tekstiä....tiedän juuri nuo tunteet. Kiitos kun jaoit tämän! T. äiti x 8

    VastaaPoista
  3. ihana runo,kertakaikkiaan pysäyttävä!koskee kovasti omaa elämää,pelottavaakin ajatella,että pesän reunalla ensimmäinen kokeilee siipiään,kannattavatko ne...Sulla on niin samanlainen runo-maku ku minulla,jokainen lisäämäsi runo blogissasi saa liikutuksen tunteita.

    VastaaPoista
  4. onneksi on ihmisiä jotka osaavat kirjoittaa runoiksi niin paljon ja monia koskettavasti.
    on kyllä paljon muitakin ajatuksia joista olisi runoiksi omaakin elämää ajatellen

    VastaaPoista